دبیر انجمن شرکت‌های کشتیرانی اظهار داشت: از آنجایی که نمی‌توانیم به سرعت قطعات مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری این تجهیزات را تامین کنیم با این مشکلات فعلی مواجه هستیم و تجهیزات بندری از جمله جرثقیل‌ها متوقف می‌شوند.

توقف جرثقیل بنادر به دلیل تعمیرات و نبود قطعات/ تجهیزات بندری قدیمی و مستهلک شدند

به گزارش قدس آنلاین مسعود پل‌مه درباره فرسودگی تجهیزات بندری و کاهش سرعت عملیات بندری به دلیل نبود تجهیزات پیشانی بنادر به ویژه بنادر جنوب کشور اظهار داشت: در حوزه بندر به صورت عمومی با مشکل تجهیزات مواجه هستیم و عمده تجهیزات قدیمی هستند یا دچار استهلاک بالایی شده‌اند.

وی ادامه داد:‌ از آنجایی که نمی‌توانیم به سرعت قطعات مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری این تجهیزات را تامین کنیم با این مشکلات فعلی مواجه هستیم و تجهیزات بندری از جمله جرثقیل‌ها متوقف می‌شوند.

دبیر انجمن شرکت‌های کشتیرانی درباره وضعیت تجهیزات بندر امام به عنوان بندر تخصصی که کشتی‌های حامل بار فله که عمدتا کالاهای اساسی و نیازهای ضروری کشور هستند را می‌پذیرد، گفت: بندر امام تنها بندر اصلی کالاهای فله‌ کشور است و ۳۵ پست اسکله دارد که این تعداد اسکله همیشه مشغول به کار هستند. بعضا کشتی‌هایی به دلیل مشکلات اسنادی از جمله ثبت سفارش، بانک و ... متوقف می‌شوند و عملا بندر هچ نقصی در ارایه خدمات ندارد اما تجهیزات پیشانی بندر قدیمی است و به همین دلیل دچار استهلاک می‌شوند و زودتر از تجهیزاتی که نو هستند به تعمیر و تعویض قطعه نیاز دارند.

پل‌مه تاکید کرد: متاسفانه جرثقیل گنتری کرین و مکنده‌ها تماما خارجی هستند و از این لحاظ که مصرف کمتری دارد، برای مجموعه و شرکت‌های ایرانی توجیه‌پذیر نیست که نسبت به ساخت آنها اقدام کنند چراکه ساخت آن هم به تکنولوژی بسیار بالا و هم به نگهداری ویژه نیاز دارند در حالیکه در کشور مصرف زیادی هم ندارند و تنها مصارف آنها در بنادر است و مصرف چندگانه ندارد.

وی افزود: از سوی دیگر به دلیل تحریم‌ها به فرض اینکه این تجهیزات در داخل تولید شوند، امکان صادرات آنها وجود ندارد چراکه هر بندری از این تجهیزات تولید ایران استفاده در تهدید اعمال تحریم‌ها قرار می‌گیرد و غالبا احتمال دارد از خرید این تجهیزات هم استقبالی نشود از این‌رو توجیه پذیر نیست، این تجهیزات بومی سازی شوند.

دبیر انجمن شرکت‌های کشتیرانی ادامه داد: البته قطعاتی از این تجهیزات در کشور ساخته شده اما از جمله قطعات استراتژیک نیستند. تجهیزات پیشانی تجهیزات بسیار گرانبها و ارزشمندی هستند از خارج از کشور تامین می‌شوند و عمدتا هزینه‌های تعمیرات و نگهداری‌ آنها بالاست، در نهایت با متوقف شدن هر یک از این تجهیزات سرعت تخلیه و بارگیری کاهش پیدا می‌کند.

پل‌مه درباره سرعت تخلیه و بارگیری در ایران نسبت به استاندارد جهانی آن اظهار داشت: استاندارد زمان تخلیه در بنادر کشورمان بسته به وضعیت زمانی از ۱۲ تا ۱۸ تخلیه کانتینر در یک ساعت بوده، در حالیکه حداقل آن در دنیا تخلیه ۲۶ کانتینر در ساعت است. طبیعتا اگر در بندری جرثقیل گنتری‌کرین کار کند، سرعت تخلیه افزایش پیدا می‌کند اما در این شرایط مجبور هستند با ۲ جرثقیل کار کنند.

وی گفت: البته باید توجه داشت که به همین تناسب ورودی کشتی‌ها از لحاظ ظرفیت و تناژ کمتر شده و بخش قابل توجهی از بار کانتینر با شناورهای کوچک زیر هزار  TEU  وارد کشور می‌شود که این خود باعث اخلال در علمیات بندری می‌شود چرا که تعداد علمیات بندری را افزایش می‌دهد و در پهلودهی و یدکش دچار مشکل می‌شویم و همین باعث می‌شود که کشتی‌ها مدت بیشتری را معطل تخلیه و بار گیری شوند.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.